HMS - Proiectare Arhitectura Design

Social

Designul si arhitectura in secolul al XXI-lea

Daca privim atent la ce se intampla in lumea designului interior, a designului de produs, industrial sau a arhitecturii putem observa ca aceste medii de exprimare artistica, tehnica si intelectuala incep sa se intrepatrunda. Daca privim pe scena internationala a arhitectilor sau designerilor putem observa 
ca acestia lucreaza impreuna la multe proiecte, si multe firme de arhitectura sunt formate din echipe de designeri, ingineri si arhitecti care lucreaza in tandem din fazele incipiente pana in fazele finale.

 

Un bun exemplu in aceasta directie este designerul de origine egipteana Karim Rachid, care conduce o firma formata din designeri, arhitecti si ingineri avand o paleta larga de proiecte incepand de la design industrial si de obiect pana la proiecte de cladiri sau intregi proiecte rezidentiale sau mixed use.

Karim Rachid si-a inceput cariera in domeniul designului industrial proiectand scaune, sticle de parfumuri si chiar si bijuterii pentru branduri internationale. De la proiectele futuristice de amenajari interioare la proiecte pentru locuinte a fost doar un pas pentru Karim Rachid, acesta extinzandu-si obiectul de activitate si in lumea arhitecturii. Cladirile proiectate de el au aceleasi tendinte futuristice, folosindu-se in constructia lor materiale inovatoare si un stil aparte de a amenaja spatiile interioare si fatadele cladirilor concepute.
 

CITESTE SI

Controlul executiei in constructii te scuteste de neplaceri! Iata la ce finisaje sa fii atent! 

Un alt exeplu pentru ceea ce inseamna designul si arhitectura in secolul al XXI-lea este designerul german Luigi Colani, care a redefinit ceea ce insemna designer si modul in care vede lumea aceasta meserie. Luigi Colani a lucrat pentru firme si companii internationale precum Fiat, Alfa Romeo, BMW, Polaroid si Volkswagen, acesta a conceput de la obiecte mici precum pixuri sau camere foto la masini si avioane pentru industria aeronautica.

 

Luigi Colani poate fi considerat un adevarat vizionar in ceea ce priveste designul de obiect, cel industrial si chiar designul aerospatial, creatiile sale redefinesc ceea ce inseamna design atat la nivel bazic, cat si ca profesie. Dupa un asemenea parcurs profesional, domnul Colani sau altii ca si el isi schimba statutul de designer sau arhitect in creatori sau mai exact oameni care lucreaza cu intregi echipe de indivizi din domenii multidisciplinare pentru a crea obiecte, cladiri sau masinarii care imping granitele a ceea ce inseamna design clasic sau contemporan. 

Tot la capitolul design interior si personalitate in lumea designului industrial il gasim pe Fabio Novebre, un designer italian care poate fi definit prin doua cuvinte: excentricitate si stil. In lumea lui Fabio Novembre conteaza atat produsul, cat si modul in care este prezentat acesta. Toate creatiile designerului ne lasa impresia ca fac parte dintr-o lume mai ampla care are continuitate si in afara spatiului tiparit sau al imaginilor de prezentare. Fabio Novembre adopta un stil surealist de exprimare si spatiile sau obiectele proiectate de acesta ne poarta intr-o lume paralela definita de mister si imagini contradictorii.



In lumea arhitectilor, lucrurile sunt putin diferite avand arhitecti care proiecteaza de la bijuterii la orase intregi pana la arhitecti care opereaza in domeniul brandingului sau al strategiilor de business si al industriei de marketing. Zaha Hadid sau Frank Gehry proiecteaza bijuterii, pantofi, accesorii si char si haine la scara micro, iar la scara macro vedem acceleasi teorii implementate diferit pentru a putea face fata proiectelor de anvergura precum cele rezidentiale sau chiar de urbanism. 

O alta companie de arhitectura care se ocupa de branding si de crearea unei noi experiente in lumea shoppingului este OMA (Office for Metropolitan Architecture) din Rotterdam, Olanda, care gandeste tot ce tine de necesitatile clientilor sai incepand cu designul magazinelor pana la ceea ce inseamna strategie de marketing si planuri de afaceri pentru toate cerintele clientului. Cativa dintre clientii acestora sunt Volkswagen, Prada sau chiar si Uniunea Europeana. 

 Aparitia acestor designeri sau creatori care imping constant prin proiectele lor granitele a ceea ce insemna arhitectura sau design de orice tip sau scara a fost posibila doar cu ajutorul evolutiei tehnologice ce a avut loc in ultimul secol. Secolul al XXI-lea este secolul in care a aparut si s-a definit designul ca si meserie si bransa separata care satisface nevoile individuale sau de grup ale unor indivizi din societate.

 

  • /